Haaveissa vain kulttuuripomo

Hajatelmiani, 22.5.2019

Hain taannoin Helsingin kulttuurijohtajan virkaa. Minua houkutti hakuun jo 1990-luvulla syttynyt rakkauteni kuntien kulttuurityöhön ja kulttuurihallintoon. Ja asiaa vielä pähkäillessäni minulle soitettiin Mercuri Urvalista. Tämän rohkaisemana hain paikkaa: olinhan entinen valtion taide- ja kulttuurihallinnonalan viraston ylin pomo, yli 25 vuotta kunnallispolitiikassa ollut, kukkahattutäti kansanedustajana ja taide- ja kulttuurialan työntekijä, edunvalvoja, päättäjä ja virkamies. Ja nyt työstän väikkäriä puolueiden ja kansanedustajien motiiveista, tavoitteista ja keinoista edistää taidetta.

Niinpä hain. Ja pääsin 1. haastattelukierrokselle vappuaattoiltapäivänä. Haastattelun alussa minulle kerrottiin, että muut 11 haastateltavaa ovat sen verran kovan luokan tekijöitä, että nyt haetaan ennen kaikkea henkilökemiaa.

Entisenä pomona ymmärrän, mitä sillä tarkoitettiin. Että ei haeta vain pätevää, vaan myös tiimityöhön sopivaa. Kannatan lämpimästi tätä, koska osaamisen lisäksi sosiaalisilla taidoilla on merkitystä johtamisen arjessa.

En päässyt toiselle kierrokselle. Mutta kuultuani monista kovista kulttuuri- ja taidepuolen johtajakonkaritutuistani, jotka olivat myös hakeneet virkaa, en ollut yllättynyt.

Syitä putoamiseeni 2. kierrokselta on varmasti monta. Poliittinen punainen taustani kummittelee aina ja jokaisessa työpaikkahaussani sainpa paikan tai en. Enkä halua taustaani myöskään peitellä, sillä politiikasta saadut kokemukseni ovat antaneet minulle hienoja verkostoja, upeita ystäviä ja kerryttäneet asiantuntemusta mm. kulttuuri-, taide- ja kuntapolitiikan tekemisen lainalaisuuksista.

Olen myös tilanottaja, pomottaja. Ominaisuus, joka ei aina ole eduksi ollessani jonkun alaisena.

Olen puhelias. Ja kyseenalaistaja. Mutta myös innovaattorimylly. Jännittäessäni helpotuksen hetkellä suustani pääse sammakoita.

Ja ehkä näiden asioiden yhdistelmänä olen aika ajoin myös aika pelottava.

Näitä ominaisuuksiani pohdin, kun mietin, mikä haastattelussani meni pieleen. Kemiat kun ovat siitä kummallinen kriteeri, että sen sisällön määrittää kukin omassa mielessään mieleisekseen, ja kemiakriteerillä arvioitava ei voi tietää, mitkä ominaisuudet ovat eduksi, mitkä haitaksi.

Näitä märehdin. Mutta yhden yön putoamistani murehdittuani totesin, että itselleen paremmalle on aina hyvä hävitä.

Eilen (21.5.2019) lautakunnalle esiteltiin toimialan ehdotus Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan esitykseksi kaupunginhallitukselle kulttuurin- ja vapaa-ajan toimialan kulttuurin palvelukokonaisuuden kulttuurijohtajan viran täyttämiseksi . Onnittelut todennäköiselle valittavalle. Pääset unelmieni työtehtävään, tärkeiden taiteen ja kulttuurin perusoikeuksien vaalijaksi ja mahdollistajaksi. Rehellisesti sanottuna kadehdin tulevia työpäiviäsi taistellessasi taiteen ja kulttuurin eturintamassa oikeuksiemme puolesta.

Ps. Ihan vaan huvin vuoksi ja itselleni muistoksi kirjalliset vastaukseni 1. kierroksen haastatteluun. Saa varastaa…

Tehtävä 1, Kaksi taide- ja kulttuuripoliittista strategiakirjausehdotusta Helsingin tekeillä olevaan uuteen strategiaan:

a) Taide ja kulttuuri tekoälyllä purkamaan esiarvoisuutta ja vahvistamaan helsinkiläisten omaa taide- ja kulttuuri-identiteettiä.

Tuoreet selvitykset osoittavat, että esimerkiksi oma asuinalue, kieli ja kulttuuritausta asettavat kynnyksiä osallistua sekä kokea taidetta ja kulttuuria. Tekoälyn avulla luodaan matalan kynnyksen kulttuurisen osallisuuden ja elämysten polku. Polku lähtee jokaisen omasta taide- ja kulttuuri-identiteetin vahvistumisesta helsinkiläisen perinteisen, tämän päivän ja kansainvälisen kulttuurin ja taiteen tuntemukseen. Tekoäly mahdollistaa myös kulttuurien moninaisuuden tunnistavien digisovellusten hyödyntämisen muun muassa opetus- ja elämysmatkailukäyttöön.

b) Helsingistä ensimmäinen hiilineutraalin taiteen ja kulttuurin pääkaupunki.

Tapahtumat, kulttuurilaitokset, taiteen ja kulttuurin tekeminen ja kokeminen sekä kulttuurimatkailu haastavat globaalisti kaupungit vähentämään taide- ja kulttuurijalanjälkeään. Taide ja kulttuuri tuottaa materiaalien, kuljetusten, tilojen ja yleisöjen kautta merkittävän hiilijalanjäljen. Esimerkiksi Bios:in laskelmien mukaan yksittäisen kansainvälistä uraa tekevän taiteilijan hiilijalanjälki on keskimäärin 30 000 kiloa vuodessa. Hiilineutraali taide ja kulttuuri ovat jo lyhyelläkin tähtäimellä sekä ekologinen teko että imagokysymys.

Tehtävä 2, interview for the Blue Wings magazine, 3 lapsiperhekohdetta matkailijalle:

You can find many activities in Helsinki from toddlers to teens. But my own and my two grandchildren’s favourites are

a) The roof of the AmosRex
It i
s an adventure for everybody young at heart. You can enjoy the architecture, play seek and hide, climb the tops or peep inside.

b) The Helsinki City Museum
You can make a trip to the past or stop to play. And children love to climb the statues of Jasmin Anoschin at the entrance.

c) StreetArt Helsinki
For once something fun for teenagers: with the StreetArt Helsinki map you can find places to paint your own tag, graffiti or other street art.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *